Utemiljøet i og rundt barnehagen

Uteområdet i barnehagen ble utbedret sist i 2009, der nye lekeapparater og ute leker ble kjøpt inn. Det ble nytt huskestativ, brannstasjon og brannbil, sjørøverskute, buss og dompler. Vi har også ballbane, små lekehus og sykkelbane i barnehagen, samt lekestativ, klatrevegg og sandkasse.

Et av satsningsområdene våre er kropp, bevegelse og helse, og da er det viktig med et utemiljø som innbyr til lek og utfordringer for barna. Vi er en barnehage som er mye ute i frisk luft både på tur og ute i barnehagen. Barnehagen ligger flott til i forhold til skog og mark. Vi har flotte turområder i vårt nærmiljø.

Sundbykåsa gård er bare et steinkast unna, og derfor et flott tur sted for de aller minste i barnehagen. Her er det ulike dyr som kuer, sauer, gjess, høns, kaniner og hester. Det er flott uteområde med grill og bålplass, gressplener og grillhytte. Barnehagen har et godt samarbeid med Geir Holen som driver Sundbykåsa.

Forbi Sundbykåsa og litt opp i skogen har vi Gapahuken vår. Denne ble bygget på dugnad av foreldre i barnehagen, samt samarbeid med Solstua Kulturbarnehage. Hit har vi faste turdager. Her er det en passe stor gapahuk med bålplass, en balansestokk med tau over, tauhuske og flotte skogsområder å leke i.

De største barna i barnehagen (førskolegruppa) har eget tursted som heter Hytteknøttet. Her har også foreldre, i samarbeid med personal og Geir Holen, bygget en gapahuk på dugnad. Hytteknøttet ligger i skogen bak Bamble videregående skole, så dette er en god, lang og flott tur for de største å gå. Her har vi en stor gapahuk med grillplass, tauhuske, balansestokk og flotte områder til felles aktiviteter og lek.

Når vi går forbi Sundbykåsa gård kommer vi til ”den røde hytta”. Her er det flott gress/blomster eng å leke på og i, det er ”Bukkene bruse brua” og flotte skogsområder til lek og undring.

Barnehagen har et godt samarbeid med Grasshoppa barnehage, her får vi låne gymsalen. Og dette er populært blant både store og små!

Fotball sletta ligger i gaten rett bak barnehagen, og er en flott tur for de minste å gå til. Her er det fotball mål og store flater å bevege seg på. Det er også flotte ake muligheter her om vinteren.