Historikk

Tirilltoppen barnehage eies og drives av Tirilltoppen barnehage Bamble SA, et samvirkeforetak med skiftende medlemstall og kapital. Det er en privat barnehage som har som formål å eie og drive barnehage i Bamble kommune for andelshaveres barn.

Barnehagen ble åpnet 31.07.1991 og den har 3 avdelinger (Knerten, Aurora og Kaos) med plass til barn i aldersgruppen 0–6 år. Det er en småbarnsavdeling med plass tl 10 barn i alderen 0-2 år, en avdeling med 19 barn i alderen 2-4 år, og en storbarnsavdeling med 22 barn i alderen 4-6 år. Barna i barnehagen rekrutteres i hovedsak fra Langesund og Stathelle.

Utelekeplassen er romslig og ble flott oppgradert i 2002 med ballbane, nye lekeapparater og fine sykkelstier belagt med belegningsstein. I 2009 ble det ytterligere oppdatering på nye lekeapparater.

Tirilltoppen er lite plaget med trafikkstøy, og er et trygt oppholdssted for barna. Barnehagen ligger fritt og fint til, på toppen av Sundbyflata.

Den har fine naturomgivelser rundt seg. Det er kort vei til Sundbykåsa bondegård og Eik gård (museum).

Vi har også to Gapahuker i nærområdet som blir flittig brukt.

Stathelle Barneskole og Grasmyr ungdomsskole ligger i gåavstand fra barnehagen. Det er naturlig å bruke disse områdene i nærmiljøet.

Da barnehagen ligger i en kystkommune er det også viktig å dra til sjøen. Vi er avhengig av å bruke bil eller buss for å dra dit. Barnehagen kjøper busskort som gjelder for et år om gangen. Vi kan derfor kjøre rutebuss så mye vi ønsker i tidsrommet mellom 09.00 – 13.00. Ved anledning drar vi med smågrupper til bibliotek, Krogshavn, bytur til Langesund/Stathelle og lignende.